Prof. dr hab. Małgorzata Cywińska

1

Kierownik Zakładu

Kontakt: cywinska@amu.edu.pl

28.09.2018 – tytuł profesora nauk społecznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Pełnione funkcje:

– Przewodnicząca Komisji ds. Przewodów Doktorskich na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu

– Pełnomocnik Dziekana Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM ds. studenckich Collegium Europaeum Gnesnense im. Jana Pawła II (2007-2017)

– Założycielka i Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej (2012-2017)

– Kierownik specjalności:

  • Studiów pierwszego stopnia: Wychowanie Przedszkolne i Nauczanie Początkowe, Edukacja Elementarna i Język Angielski, Edukacja Elementarna i Język Niemiecki.
  • Studiów drugiego stopnia: Wychowanie Przedszkolne i Nauczanie Początkowe (WPiNP-B)

Zainteresowania:

  • edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
  • psychologia rozwoju społecznego dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa, a w tym m. in. funkcjonowanie dzieci w sytuacjach trudnych, stresowych, w sytuacjach konfliktu, osamotnienia
  • aktywizowanie rozwoju emocjonalno – społecznego i poznawczego dzieci

Prace zwarte:

  • Cywińska M. (red.), Dziecko w sytuacjach stresowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020
  • Cywińska M. (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019
  • Cywińska M., Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017
  • Cywińska M. (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
  • Cywińska M. (współredakcja z D. Borecką- Biernat), Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno- psychologicznej. Wybrane kwestie, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2015
  • Cywińska M. (red.), Oblicza trudnego dzieciństwa. Konteksty rodzinno-edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
  • Cywińska M. (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
  • Cywińska M. (red.), Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe WSPiA, Poznań 2013
  • Cywińska M. (red.), Sytuacje trudne w życiu dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008 (wyd. I), 2009 (wyd. II)
  • Cywińska M., Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004
  • Cywińska M., Konflikty interpersonalne wśród dzieci, Wydawnictwo „Eruditus”, Poznań 1995

Wybrane artykuły:

  • Cywińska M., Stress coping strategies for 8- and 9-year-old children, „Studia Edukacyjne” 2020 nr 57
  • Cywińska M., Stresowe sytuacje odrzucenia rówieśniczego, [w:] M. Cywińska (red.), Dziecko w sytuacjach stresowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2020
  • Cywińska M., Konflikty destruktywne – trudno rozwiązywalne w perspektywie „wychowania do wartości”, „Studia Edukacyjne” 2019 nr 52
  • Cywińska M., Porażka i sukces w przestrzeniach życiowych dziecka, [w:] M. Cywińska (red.), Edukacyjne przestrzenie sytuacji trudnych dzieci, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019
  • Cywińska M., Positive reappraisal of stressful situations by children of younger school age, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2018 nr 1 (13)
  • Cywińska M., Społeczny świat dziecka w okresie średniego i późnego dzieciństwa, [w:] J. Modrzewski, A. Matysiak – Błaszczyk, E. Włodarczyk (red.), Środowiska uczestnictwa społecznego jednostek, kategorii i grup (doświadczenia socjalizacyjne i biograficzne), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018
  • Cywińska M., Rodzinne uwarunkowania zagrożenia potrzeby bezpieczeństwa dzieci, [w:] M. Magda- Adamowicz, I. Kopaczyńska, M. Nyczaj – Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Rekonstrukcja kluczowych problemów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017
  • Cywińska M., Twórczy wymiar aktywności językowej dziecka, [w:] M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
  • Cywińska M., Rozwijanie sprawności językowych dziecka, [w:] M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
  • Cywińska M., Opanowywanie języka i mowy przez dziecko, [w:] M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
  • Cywińska M., Spostrzeganie interpersonalne w sytuacjach konfliktu, [w:] D. Borecka – Biernat, M. Cywińska (red.), Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno – psychologicznej. Wybrane kwestie, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa 2015
  • Cywińska M., Wspieranie dzieci w procesie rozwiązywania problemów w sytuacjach konfliktu, [w:] M. Cywińska (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
  • Cywińska M., Przemoc wobec dziecka we współczesnej postmodernistycznej rodzinie, [w:] M. Cywińska (red.), Oblicza trudnego dzieciństwa, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014
  • Cywińska M., Creative verbal activity of children, [in:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (ed.), Education of tomorrow. Since education in family to system aspects of education, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2014
  • Cywińska M., Process of constructive conflict resolutionin middle and late childhood, [in:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (ed.), Education of tomorrow. Education and Upbringing in the Educational School System, OficynaWydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2013
  • Cywińska M., Efektywność nauczyciela w dobie współczesnej, [w:] M. Cywińska (red.), Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela, Wydawnictwo WSPiA, Poznań 2013
  • Cywińska M., Sytuacje stresowe w wyzwalaniu zachowań agresywnych dzieci, [w:] D. Borecka- Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży w sytuacjach społecznych. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013
  • Cywińska M., Interpersonal Conflicts between Children as Difficult Situations in Teaching, “The New Educational Review” 2013, Vol. 30, No. 3
  • Cywińska M., Motivational background of conflicts among preschool- and early school-aged children,„Studia Edukacyjne” 2013 nr 24
  • Cywińska M., Rozwijanie motywacji uczniów do nauki, „Studia Edukacyjne” 2012 nr 20
  • Cywińska M., Dialog jako wymiar podmiotowości w edukacji dziecka, [w:] M. Cylkowska- Nowak, J. Imielska, E. Kasperek-Golimowska (red.), Podmiot. Sztuka – Terapia – Edukacja. Między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2011
  • Cywińska M., Dynamics of interpersonal conflicts between children at early school age, [in:] K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (ed.), Education of tomorrow. Contemporary Education and its Contexts, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011
  • Cywińska M., Zachowania agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w sytuacjach konfliktu, [w:] D. Borecka – Biernat (red.), Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011
  • Cywińska M., Conflict situations among children, “The New Educational Review” 2010, Vol. 22, No. 3-4
  • Cywińska M., Kompetencje społeczne dziecka a wcześniejszy start szkolny, [w:] S. Guz, I. Zwierzchowska (red.), O pomyślny start szkolny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, Warszawa 2010
  • Cywińska M., Rozwojowy wymiar konfliktów interpersonalnych wśród dzieci, [w:] K. Denek, A. Kamińska, W. Kojs, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra. Proces wychowania w szkole i poza nią, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2010
  • Cywińska M., Edukacyjne znaczenie zabawek dziecięcych – ich terapeutyczne i twórcze oddziaływanie, [w:] D. Żołądź-Strzelczyk, K. Kabacińska (red.), Dawne i współczesne zabawki dziecięce, Wydawnictwo „Rys”, Poznań 2010
  • Cywińska M., Osamotnienie dziecka w domu rodzinnym, [w:] M. Cywińska (red.), Sytuacje trudne w życiu dziecka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008
  • Cywińska M., Konflikty między rodzicami zagrożeniem dla konstruktywnego funkcjonowania dzieci w sytuacjach konfliktu, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2008
  • Cywińska M., Konflikty interpersonalne w świecie dzieci, „Studia Edukacyjne” 2008 nr 7