Sylwetka absolwenta
II stopień studiów
Kierunek studiów: Pedagogika
Specjalność: Edukacja Elementarna i Kształcenie Artystyczne Dziecka
OGÓLNY PROFIL SYLWETKI ABSOLWENTA
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku Pedagogika, specjalność: Edukacja Elementarna i Kształcenie Artystyczne Dziecka na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, to osoba potrafiąca w sposób kreatywny tworzyć warunki wszechstronnego rozwoju dzieci w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, posiadająca kompendium kompetencji, by w sposób twórczy organizować proces kształcenia zintegrowanego na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem treści dotyczących zajęć plastycznych, muzycznych, teatralno – literackich; to także osoba wykazująca się pogłębioną wiedzą w zakresie najnowszych tendencji i kierunków zmian we współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, posiadająca wiedzę dotyczącą prawidłowego wiązania aktywności artystycznej z treściami nauczania w edukacji zintegrowanej, jak również prezentująca umiejętność posługiwania się środkami warsztatu plastycznego, muzycznego, literacko – teatralnego i świadomego posługiwania się środkami ekspresji artystycznej w celu osiągnięcia zamierzonych efektów artystycznych. Absolwent tej specjalności dysponuje także wiedzą i umiejętnościami w zakresie wspomagania rozwoju dzieci, indywidualizowania pracy z nimi, diagnozowania i stymulowania ich rozwoju, zna idee integracji społecznej oraz warunki jej skuteczności. Cechuje się ponadto otwartością intelektualną, innowacyjnością, zna nowoczesne środki przekazu informacji, odznacza się umiejętnością współdziałania i współpracy, potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem rozumiejąc potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego.
MOŻLIWE ZAJMOWANE STANOWISKA PRACY PO UKOŃCZENIU STUDIÓW
- opiekun w żłobkach, klubach dziecięcych;
- nauczyciel wychowania przedszkolnego;
- nauczyciel nauczania zintegrowanego w szkołach podstawowych (na etapie edukacji wczesnoszkolnej);
- nauczyciel w placówkach wychowania pozaszkolnego (pałace kultury, ogniska pracy pozaszkolnej) prowadzących zajęcia artystyczne z dziećmi.
ZADANIA, KTÓRE ABSOLWENT MOŻE WYKONYWAĆ PO UKOŃCZENIU STUDIÓW
Absolwent może:
- planować i organizować proces kształcenia zintegrowanego na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- diagnozować, monitorować rozwój dziecka i przebieg procesu jego kształcenia i wychowania;
- tworzyć projekty, plany i scenariusze pracy pozwalające realizować założenia programowe wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego;
- konstruować autorskie programy nauczania i wychowania;
- podejmować działania opiekuńcze w stosunku do dzieci poniżej 3 rok użycia;
- prowadzić zintegrowane zajęcia z dziećmi na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- prowadzić zajęcia artystyczne z dziećmi w wieku przedszkolnym; i wczesnoszkolnym stosując określone środki warsztatu plastycznego, muzycznego oraz literacko – teatralnego;
- podejmować działania mające na celu nawiązywanie współpracy z rodzicami;
- podejmować działania mające na celu nawiązywanie współpracy z instytucjami wspomagającymi edukację dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
POTENCJALNE MIEJSCA PRACY
- żłobki, klubu dziecięce
- przedszkola publiczne i niepubliczne
- szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne (klasy I –III)
- placówki wychowania pozaszkolnego prowadzące zajęcia artystyczne z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym